Legislație aplicabilă
- Hotărârea nr. 158 din 28 iunie 2024 privind aprobarea procedurii de lucru pentru acordarea ajutorului de urgență conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
- Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 292/2011 privind asistenţa socială, cu completările și modificările ulterioare.
În cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de venit minim de incluziune sau al unei persoanei singure beneficiare de venit minim de incluziune, primarii pot dispune acordarea unui ajutor financiar pentru cheltuielile cu înmormântare.
Pentru acordarea ajutorului de urgență privind cheltuielile cu îmnormântarea, solicitantul va depune următoarele acte:
- Cererea scrisă a unuia dintre membrii familiei, a persoanei singure sau a persoanei care a suportat cheltuielile efectuate cu înmormântarea;
- Certificatul de deces (original + copie);
- Actul de identitate al solicitantului;
- Dovezile privind suportarea cheltuielilor cu înmormântarea (Ex.: factura în original cu care s-a cumpărat sicriul, etc.);
- Alte acte, după caz.
Cuantumul ajutorului este de 2.000 lei în cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de venit minim de incluziune sau al persoanei singure beneficiare de venit minim de incluziune, în cazul decesului unei persoane fără venituri și ai cărei aparținători sunt în imposibilitatea suportării cheltuielilor de înmormântare, cât și în cazul decesului unei persoane prin accident.
Cuantumul ajutorului în cazul calamităților naturale, incendiilor va fi stabilit în baza anchetei sociale în funcție de gravitatea situației. În cazuri grave acesta va fi de 3.000 lei.
Pentru acordarea ajutorului de urgență (incendiu, calamități naturale), solicitantul va depune cererea, însoțită de următoarele acte:
- Actele doveditoare privind componenţa familiei (B.I., C.I., C.I.P., certificatul de căsătorie, certificatele de naştere ale copiilor);
- Contractul de vânzare-cumpărare sau extrasul CF al locuinţei (nu mai vechi de 30de zile);
- Copia Procesului-verbal de constatare a calamității/incendiului;
- Alte acte după caz.
Acordarea ajutorului de urgență pentru situația medicală deosebită, apărută ca urmare a unor afecțiuni acute sau cronice, care impune efectuarea de analize medicale, consultații de specialitate, intervenții chirurgicale și/sau tratamente postoperatorii de specialitate, precum și/sau achiziționarea de dispozitive medicale, ale căror costuri nu pot fi acoperite din veniturile
persoanei/familiei sau compensate parțial de asigurările de sociale de sănătate.
Cuantumul ajutorului este 1.500 lei, iar pentru acordarea ajutorului de urgență solicitantul, va depune cererea însoțită de următoarele acte:
- Actele doveditoare privind componența familiei (B.I., C.I., C.I.P., certificat de căsătorie, certificatele de naștere ale copiilor);
- Adeverință și/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum și alte documente medicale justificative eliberate de autoritățile competente în domeniu care să ateste situația de dificultate invocată în cerere; pentru achiziția de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autoritățile competente privind costul total al acestora, precum și cheltuielile suportate de acestea;
- Alte acte, după caz.
Acordarea ajutorului de urgență pentru situația familiilor care au fost evacuate și sunt în situație excepțională de risc social.
Acte necesare:
- Cerere tipizată;
- Solicitanții trebuie să aibă ultimul domiciliu în Municipiul Târgu Mureș;
- Să existe o situație excepțională de risc social pentru copiii și membrii familiei, temeinic
justificată prin ancheta socială și documente medicale, financiare sau de altă natură, în măsura de a demonstra situația de risc; - Notificare/somație de la executorul judecătoresc privind evacuarea (pentru această situație se poate achita costul chiriei de pe contractul de închiriere înregistrat la Agenția Națională de Administrație Fiscală (ANAF) pentru o perioadă cuprinsă între 3-12 luni, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună)
– Alte acte, după caz.
Alte situații de necesitate sau deosebite apărute ca urmare a unor evenimente neprevăzute și confirmate prin ancheta socială 500-1.500 lei ajutor în funcție de cele constatate în ancheta socială.
Actele enumerate mai sus, se depun la sediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș, Str. Gheorghe Doja, nr. 9, parter, camera 8 (Registratură) sau pot fi transmise electronic prin e-mail la adresa: registratura.das@tirgumures.ro.
Nu se acordă ajutoare de urgență persoanelor singure/familiilor care dețin unul sau mai multe din următoarele bunuri:
A. Bunuri imobile:
Clădiri, alte spații locative în afara locuinței de domiciliu, precum și terenuri situate în intravilan cu suprafața de peste 1.200 mp în zona urbana și 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinței și a curții aferente.
B. Bunuri mobile:
a) mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulație pe drumurile publice;
b) autovehicul cu drept de circulație pe drumurile publice cu o vechime mai mica de 10 ani, cu excepția celor utilizate si/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilități;
c) șalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcațiuni.
În situația în care unul sau mai multe bunuri aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/arendă/concesiune, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obținută în urma cedării dreptului de folosință a bunului.
Persoana sau familia care deține pe lângă locuința de domiciliu o cota-parte dintr-o altă clădire/spațiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, daca prin aceasta posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.
C. Depozite bancare
Cel puțin unul dintre membrii familiei deține, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori față de valoarea câștigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat (sens în care se va da o declarație pe propria răspundere în care se va face referire la dispozițiile art. 326 din Codul penal cu privire la falsul în declarații).
Pot beneficia de ajutor de urgență familiile/persoanele singure, ale căror venituri sunt inferioare costurilor generate de situația de dificultate pentru care se solicita ajutorul de urgență, neputânduse asigura un nivel de trai decent, ceea ce ar duce la riscul de excluziune socială