Legislație
- Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- H.G. nr. 50/2011 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Condiţiile de acordare a ajutorului social
Ajutorul social se acordă pe bază de cerere/declarație pe propria răspundere (completată de către reprezentantul familiei), însoțită de acte doveditoare privind:
- Componența familiei;
- Veniturile realizate de către membrii familiei, în luna anterioară depunerii cererii. În cazul familiei sau persoanei singure care locuiește și se gospodărește împreună cu alte familii sau persoane singure și contribuie împreună la achiziționarea sau realizarea unor bunuri și a unor venituri din valorificarea acestora, ori la consumul acestora, la stabilirea cuantumului ajutorului social se iau în considerare atât veniturile nete lunare proprii, cât și partea ce îi revine de drept din veniturile lunare nete, realizate în comun de persoanele din gospodărie.
Cuantumul ajutorului social
Se stabilește ca diferență între nivelul venitului minim garantat și veniturile nete lunare ale familiei sau persoanei singure.
Cuantumul ajutorului social se indexează cu 15% dacă cel puțin un membru al familiei beneficiare de ajutor social lucrează cu contract de muncă sau prestări servicii. Persoana singură/familiile care solicită acordarea ajutorului social nu trebuie să dețină în proprietate, închiriere, comodat sau altă formă de deținere, nici un bun inclus în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social, prevăzută de legislație.
TERMENUL FAMILIE DESEMNEAZĂ:
- Soţul, soţia şi copiii lor necăsătoriţi, aflaţi în întreţinerea acestora, care locuiesc şi gospodăresc împreună;
- Persoana care locuieşte şi gospodăreşte împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa şi se află într-una din următoarele situaţii:
- este necăsătorită;
- este văduvă;
- este divorţată;
- al cărei soţ/soţie este declarat(ă) dispărut(ă) prin hotărâre judecătorească;
- nu a împlinit vârsta de 18 ani şi se află într-una din situaţiile prevăzute la lit. a)-d).
- Fraţii fără copii, care gospodăresc împreună şi care nu au domiciliul sau reşedinţa comună cu părinţii;
- Bărbatul şi femeia necăsătoriţi, cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, aflaţi în întreţinerea acestora, care locuiesc şi gospodăresc împreună.
TERMENUL PERSOANĂ SINGURĂ DESEMNEAZĂ persoana care a împlinit 18 ani, locuieşte singură şi nu se mai află în întreţinerea părinţilor.
Acte necesare
- Cerere tipizată, însoţită de declaraţia pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia;
- Actele doveditoare privind componenţa familiei (B.I., C.I., C.I.P., certificatele de naştere ale copiilor, certificatul de căsătorie, certificat de deces, permis de şedere sau paşaportul) – copie xerox;
- Hotărârea judecătorescă definitivă de încredinţare în vederea adopţiei, sau după caz, potrivit legii, plasament, curatelă (copie);
- Sentinţă definitivă şi irevocabilă de divorţ (copie);
- Actele doveditoare privind veniturile realizate de membrii familiei (adeverinţă de salariu, cupon de pensie, cupon alocaţie de stat, talon de plată a ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesională sau a alocaţiei de sprijin, decizia de acordare/cuponul de indemnizaţie/stimulent pentru creşterea copilului, talon de plată indemnizaţie de handicap, talon de plată indemnizaţie persoane persecutate politic, invalizi, veterani, văduve de război, talon de plată indemnizaţie/ rentă viageră pentru sportivi, adeverinţă privind bursele pentru elevi şi studenţi, venituri nete din dobânzi, dividende, părţi sociale, activităţi nepermanente sau orice alte drepturi băneşti);
- Adeverinţă de la şcoală pentru copiii de vârstă şcolară care trebuie să frecventeze o formă de învăţământ potrivit legii;
- Contract de vânzare – cumpărare/de închiriere/extras CF pentru locuinţă;
- Acte medicale pentru persoanele bolnave din familie;
- Certificat medical de constatare a capacităţi de muncă conform Legii nr. 416/2001;
- Adeverinţă de la Registrul Agricol al Primăriei Municipiului Târgu Mureş privind terenurile şi animalele aflate în proprietate, o singură dată pe an;
- Certificat de atestare fiscală eliberat de Directia Fiscală Locală Târgu Mureș – Serviciul Impozite și Taxe, privind clădirile şi mijloacele de transport aflate în proprietate, o singură data pe an;
- Adeverinţă de venit eliberată de Administraţia Finanţelor Publice Mureș, din 3 în 3 luni;
- Dacă la efectuarea anchetei sociale se constată situații deosebite, pot fi solicitate și alte acte, după caz.