Legislație
Alocaţia pentru susţinerea familiei se acordă conform prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, aprobate prin H.G. nr. 38/2011 cu modificările şi completările ulterioare.
Beneficiari
- Familiile sau persoanele singure care au în întreţinere copii în vârstă de până la 18 ani, locuiesc împreună cu aceştia şi realizează venituri nete lunare pe membru de familie de până la 634 lei;
- Familiile sau persoanele singure care nu au cetăţenie română, dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
- Sunt cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene sau ai altor state, pe perioada în care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile legii;
- Sunt cetăţeni străini sau apatrizi cărora li s-a acordat, în condiţiile legii, o formă de protecţie;
- Sunt apatrizi care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile legii.
Sunt consideraţi copii aflaţi în întreţinere, copiii naturali ai soţilor sau ai unuia dintre aceştia ori, după caz, ai persoanei singure, copiii adoptaţi, copiii încredinţaţi în vederea adopţiei, copiii aflaţi în plasament sau în plasament în regim de urgenţă ori pentru care s-a instituit tutela în condiţiile legii, cu excepţia celor aflaţi în plasament la asistentul maternal profesionist.
Cuantum alocație și alte detalii
Cuantumul alocaţiei pentru susţinerea familiei se stabileşte conform grilei prevăzută de legislaţie, în funcţie de tipul de familie (1 părinte sau 2 părinţi), venitul net lunar pe membru de familie şi numărul de copii aflaţi în întreţinere.
Familie cu 1 părinte (persoană singură) |
Familie cu 2 părinţi |
|
Număr copii |
Până la 239 lei |
Până la 239 lei |
1 copil |
128 |
99 |
2 copii |
256 |
197 |
3 copii |
384 |
295 |
4 copii şi mai mulţi |
512 |
393 |
Între 239 – 634 lei |
Între 239 – 634 lei |
|
1 copil |
122 |
90 |
2 copii |
244 |
180 |
3 copii |
366 |
270 |
4 copii şi mai mulţi |
488 |
359 |
Familiile care solicită acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei nu trebuie să deţină în proprietate, închiriere, comodat sau altă formă de deţinere, niciun bun inclus în Lista Bunurilor ce conduc la excluderea acordării alocaţiei pentru susţinerea familiei, prevăzută de legislaţie.
Stabilirea dreptului la alocaţie pentru susţinerea familiei se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată Cererea tip.
Plata alocaţiei pentru susţinerea familiei aferentă lunii în curs, se efectuează în luna următoare, de către Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Mureș, prin mandat poştal, cont curent personal sau cont de card, după caz (în funcţie de solicitare).
Titularul alocaţiei semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului, în vederea recuperării sumelor plătite necuvenit iar în situaţia în care acesta refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se va face, potrivit legii, direct de la beneficiar. Sumele plătite necuvenit pot fi recuperate şi din alte drepturi plătite de către AJPIS Mureș.
Acte necesare
- Cerere-Declarație pe propria răspundere pentru acordarea unor drepturi de asistență socială;
- Modificarea cererii de plată sau acordarea unor noi drepturi;
- Carte de identitate pentru ambii părinţi/părintele singur şi pentru toţi copiii din familie care au carte de identitate, cu domiciliul stabil/flotant în Municipiul Târgu Mureș (original + câte o copie xerox);
- Certificate de naștere pentru toţi copiii aflaţi în întreţinerea familiei (original + câte o copie xerox);
- Certificat de căsătorie (original + o copie xerox);
- Adeverințe de la școală pentru toţi copiii de vârstă şcolară din familie, în care să fie specificat dacă repetă/nu repetă anul şcolar (original);
- Adeverinţă de la Serviciul Fond Funciar și Registrul Agricol al Primăriei Municipiului Târgu Mureș privind terenurile şi animalele aflate în proprietate (o singură dată pe an);
- Certificat de atestare fiscală eliberat de Serviciul Impozite și Taxe din cadrul Direcției Fiscale Locale Târgu Mureş privind clădirile şi mijloacele de transport aflate în proprietate, o singură dată pe an (pentru persoanele cu vârsta de peste 18 ani);
- Adeverință/Dovadă de venit – toate veniturile pe care membrii familiei le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii (ex.: salariu net, şomaj, pensie, indemnizaţii cu caracter permanent etc.);
- Adeverință de la asociația de proprietari din care să reiasă numărul membrilor de familie (original).
Alte acte necesare, după caz:
- Certificatul de încadrare într-o categorie de persoană cu handicap, pentru toţi membrii familiei care îl au (original + copie xerox);
- Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind instituirea plasamentului (original + copie xerox);
- Sentința civilă eliberată de Tribunalul pentru Minori şi Familie privind instituirea plasamentului/tutelei (original + copie xerox);
- Certificatul de deces/Sentinţa de divorţ (original + copie xerox);
- Sentinţa de divorţ/decăderea din drepturile părinteşti/declararea ca dispărut a unuia dintre soţi/arestul preventiv al unuia dintre soţi (original + copie xerox);
- Talonul mașinii (original + copie xerox).
Obligaţiile beneficiarilor de alocaţie pentru susţinerea familiei
- Titularul alocaţiei pentru susţinerea familiei are obligaţia să comunice în scris, orice modificare privind veniturile realizate, domiciliul, componenţa familiei, în termen de maxim 15 zile de la data modificării.
- Comunicarea trebuie să fie însoţită de copii ale actelor doveditoare privind modificările intervenite. Nerespectarea acestei obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă.
- În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a drepturilor aferente alocaţiei pentru susţinerea familiei, beneficiarii au obligaţia de a primi vizita personalului de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș, la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie, precum şi de a furniza informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale.
- În cazul în care solicitantul/beneficiarul refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a alocaţiei.
- Titularul are obligaţia de a prezenta, la începutul fiecărui an şcolar, pentru fiecare copil care frecventează o formă de învăţământ conform legii, o adeverinţă de la şcoală cu menţiunea „REPETĂ SAU NU ANUL ŞCOLAR”.
- Titularul alocaţiei semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului, în vederea recuperării sumelor plătite necuvenit, iar în situaţia în care acesta refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se va face, potrivit legii, direct de la beneficiar.
Lista bunurilor care conduc la excluderea acordarii ajutorului pentru încălzirea locuinței
Puteți trimite formularul/cererea tip completat și semnat folosind formularul de mai jos împreună cu documentele necesare.
Completare și trimitere formular tip