Indemnizaţia de creștere a copilului/Stimulentul de inserție
Serviciul de Protecție Socială din cadrul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș are atribuţii în ceea ce privește primirea, înregistrarea, verificarea şi transmiterea spre soluţionare Agenţiei Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Mureș (AJPIS Mureș), a cererilor şi documentelor care stau la baza acordării drepturilor/beneficiilor de asistență socială, depuse de către beneficiarii cu domiciliul în Municipiul Târgu Mureș.
Legislație
O.U.G nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor cu modificările și completările ulterioare;
H.G. nr. 52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor cu modificările și completările ulterioare;
H.G. nr. 536/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor aprobate prin H.G. nr. 52/2011.
Persoanele care îndeplinesc condiţiile de stagiu, conform legii (au realizat, timp de 12 luni în ultimele 24 de luni anterioare nașterii copilului, venituri supuse impozitului sau au fost în perioade de stagiu asimilate), pot beneficia opţional de următoarele drepturi:
- Concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi o indemnizaţie lunară.
- Persoanele care, în perioada în care sunt îndreptăţite să beneficieze de concediul pentru creşterea copilului, obţin venituri supuse impozitului, au dreptul la un stimulent de inserţie.
Beneficiari
Beneficiază de drepturile prevăzute de O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, următoarele persoane, denumite în continuare persoane îndreptăţite:
a) oricare dintre părinţii fireşti ai copilului/copiilor;
b) oricare dintre soţii cărora li s-a/s-au încredințat copilul/copii în vederea adopţiei sau au adoptat copilul/copiii, respectiv fiecare, în cazul prevăzut la art. 10 din ordonanţa de urgenţă mai sus menționată;
c) persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă;
d) asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii săi naturali ori adoptaţi;
e) persoana care a fost numită tutore.
Persoanele îndreptățite prevăzute mai sus, beneficiază de drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) sau, după caz, în prevederile art. 2 alin. (5) şi (6) ori în prevederile art. 31 alin. (1) şi ale art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din O.U.G. nr. 111/2010;
b) sunt cetăţeni români sau, după caz, străini ori apatrizi;
c) au domiciliul sau reşedinţa în România, conform legii;
d) locuiesc în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Precizări privind perioada de minim o lună de indemnizație creștere copil a celuilalt părinte
- Dacă ambii părinţi au realizat stagiul de cotizare de 12 luni, în ultimele 24 luni înainte de a se naşte copilul, celălalt părinte are dreptul să solicite indemnizație de creștere a copilului cel puţin o lună, iar perioada de plată a indemnizației primului părinte va fi redusă cu o lună;
- Celălalt părinte nu este obligat să solicite acest drept, dar, dacă nu doreşte să beneficieze de indemnizaţia pentru creşterea copilului, are obligaţia legală să notifice, în scris, Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Mureș, cu cel puţin 30 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, faptul că nu doreşte să solicite acest drept;
- În situația în care se solicită numai acordarea stimulentului de inserție sau acesta este solicitat cu cel puțin 3 luni înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, plata stimulentului de inserție a primului părinte nu se mai reduce;
- Dacă se naşte un alt copil, înainte ca cel pentru care se primesc drepturile să împlinească vârsta 1 an şi 11 luni, luna celuilalt părinte pentru primul copil se cumulează cu luna pentru următorul copil, părintelui care beneficiază deja de drepturi urmând să i se reducă plata indemnizației celui de al doilea copil cu 2 luni;
- Pentru a exista continuitate în plată pentru părintele care beneficiază deja de drepturi, în situaţia de mai sus, în care se naşte următorul copil, soţul aflat în concediul de creştere copil, poate depune dosarul de solicitare a drepturilor pentru următorul copil, cu 30 de zile înainte de împlinirea de către primul copil a vârstei de 2 ani;
- În situația în care persoana îndreptățită realizează venituri supuse impozitului cu cel puțin 30 zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, stimulentul de inserție se acordă pană la 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap (cu condiția ca în acest timp să se realizeze venituri supuse impozitului).
Dosarul se depune personal de către solicitant la primăria de domiciliu, respectiv Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș, în termen de maxim 60 zile lucrătoare de la data încetării activității.
Acordarea concediului/indemnizației lunare/sprijinului pentru îngrijirea copilului cu dizabilități
Pentru copilul cu dizabilitate care a împlinit vârsta de 3 ani, oricare dintre părinții firești sau persoana căreia i-a fost încredințat copilul în vederea adopției sau care are copilul în plasament, sau în plasament în regim de urgență, precum și persoana care a fost numită tutore, beneficiază de concediu pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani, precum și o indemnizație lunară egală cu 85% din cuantumul salariului minim brut pe țară, după cum urmează:
- în continuarea concediului de creștere a copilului până la 3 ani în cazul copilului cu handicap, începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul și indemnizația pentru creșterea copilului acordate anterior, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la acea dată;
- oricând până la împlinirea de către copil a vârstei de 7 ani, pentru persoanele care au beneficiat de concediul pentru creșterea copilului în baza actelor normative care au reglementat acest drept la data nașterii copilului – dreptul se acordă începând cu data depunerii cererii;
- oricând, începând cu împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, pentru persoanele care nu au beneficiat de concediu pentru creșterea copilului și de indemnizația aferentă, dar care în ultimele 12 luni înainte de solicitarea acestui concediu au realizat venituri supuse impozitului. Dreptul se acordă începând cu data depunerii cererii.
Beneficii persoane îndreptățite
Oricare dintre persoanele îndreptățite, care au în întreținere un copil cu dizabilitate, beneficiază, după caz, de următoarele drepturi:
- sprijin lunar în cuantum de 45% din cuantumul minim al indemnizației, acordat persoanei cu dizabilitate gravă sau accentuată care nu realizează alte venituri în afara beneficiilor de asistență socială destinate persoanelor cu dizabilități, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 35% din cuantumul minim al indemnizației pentru copilul cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani;
- sprijin lunar în cuantum de 35% din cuantumul minim al indemnizației (stabilit ca 85% din cuantumul salariului minim brut pe țară), acordat persoanei care nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru acordarea concediului pentru creșterea copilului și indemnizației lunare aferente, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv de 15% din cuantumul minim al indemnizației pentru copilul cu vârsta cuprinsă între 3 si 7 ani;
- persoana cu dizabilitate gravă sau accentuată care are în întreținere un copil și care nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru acordarea concediului pentru creșterea copilului și indemnizației lunare aferente, beneficiază de sprijin lunar în cuantum de 45% din cuantumul minim al îndemnizației până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv de 15% din cuantumul minim al indemnizației pentru copilul cu vârsta cuprinsă între 2 și 7 ani.
De aceste drepturi nu poate beneficia părintele care, pentru același copil, are în același timp și calitatea de asistent personal ori care primește și indemnizația de însoțitor.
IMPORTANT!
Începând cu 1 iulie 2016, oricare dintre părinți/persoanele îndreptățite, care se ocupă efectiv de creșterea și îngrijirea copilului cu dizabilitate gravă sau accentuată în vârstă de la 3 ani pană la 18 ani și își desfășoară activitatea cu un program redus de muncă la 4 ore, poate beneficia de o indemnizație lunară egală cu 50% din cuantumul minim al indemnizației de creștere a copilului.
Plata alocațiilor, indemnizațiilor şi stimulentelor precum şi soluționarea cererilor este efectuată de către Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Mureș.
Sesizările care au ca obiect calculul şi plata drepturilor la indemnizație creștere copil, alocație de stat pentru copil, respectiv stimulent de inserţie, înaintate de către persoanele domiciliate cu forme legale pe raza municipiului Târgu Mureș, sunt de competența Agenției Județene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Mureș.
Dosarul se depune personal de solicitant la primăria de domiciliu, respectiv Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș, în termen de maxim 60 zile lucrătoare începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, sau în termen de maxim 60 zile lucrătoare de la data nașterii copilului, pentru persoanele care nu au beneficiat de acest concediu.
Acte necesare pentru acordarea indemnizației de creștere a copilului/stimulentului de inserție (dosar nou)
- Cerere şi declaraţie pe propria răspundere pentru acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului/stimulentului şi alocaţiei de stat pentru copii – formular tip – anexa 1 la H.G. 449/2016 (original);
- Actele de identitate ale ambilor părinţi ai copilului (original + copii);
- Certificatul de naştere al copilului (original + copie);
- Adeverinţa eliberată de angajator – formular tip – anexa 2 la HG pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG. nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor aprobate prin HG nr. 52/2011 (original);
- Decizia de suspendare a contractului de muncă.
- Pentru acordarea indemnizaţiei/stimulentului pentru creşterea copilului în cont: Extrasul de cont va cuprinde exclusiv informații privind codul IBAN și numele titularului, conform legislației în vigoare privind prelucrarea și protejarea datelor cu caracter personal, iar solicitantul trebuie să fie titularul contului.
Alte documente necesare după caz:
- Documentul privind concediul de maternitate:
- Adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizației de maternitate (CNAS-Mureș) privind concediile medicale de sarcină şi lăuzie din care să reiasă perioada în care a beneficiat de îndemnizaţie de maternitate (original);
- Ancheta socială efectuată de autoritatea tutelară în situaţia în care părinţii copilului nu sunt căsătoriţi, dar copilul a fost recunoscut (conform art. 2 alin. (3) din HG nr. 1291/18.12.2012) (original + copie);
- Certificatul de încadrare într-un grad de handicap al copilului (original + copie).
Pentru copiii născuți într-un stat din Uniunea Europeană, altul decât România/părinți lucrători migranți:
- Declarațiile unice pentru plăţi cu titlu de impozit privind venitul din activităţi independente pe cele 24 luni anterioare nașterii (original + copii);
- Adeverinţa eliberată de Administrația Financiară care să certifice veniturile realizate pentru perioada de 12 luni din ultimele 24 anterioare naşterii copilului (original);
- Orice alte acte necesare pentru clarificarea dosarului.
Dosarul se depune de solicitant la primăria de domiciliu, respectiv Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș în termen de maxim 60 de zile lucrătoare de la data suspendării activității.
Acte necesare pentru acordarea stimulentului de inserție la revenirea în activitate
- Cerere şi declaraţie pe propria răspundere pentru acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului/stimulentului şi alocaţiei de stat pentru copii – formular tip – anexa 1 la H.G. 449/2016 (original);
- Actele de identitate ale ambilor părinţi ai copilului (original + copii);
- Certificatul de naştere al copilului (original + copie);
- Certificatul de căsătorie + certificatele de naștere ale celorlalţi copii (original + copii);
- Decizia de Reluare a contractului de muncă.
- Pentru acordarea stimulentului de inserție în cont: Extrasul de cont va cuprinde exclusiv informații privind codul IBAN și numele titularului, conform legislației în vigoare privind prelucrarea și protejarea datelor cu caracter personal, iar solicitantul trebuie să fie titularul contului.
Alte documente necesare după caz:
- Adeverinţa eliberată de Administratia Financiară din care să rezulte data reluării activităţii (original);
- Orice alte acte necesare pentru clarificarea dosarului.
Dosarul se depune personal de solicitant la primăria de domiciliu, respectiv Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș, în termen de maxim 30 zile lucrătoare de la revenirea în activitate.
Puteți trimite formularul/cererea tip completat și semnat folosind formularul de mai jos împreună cu documentele necesare.
Completare și trimitere formular tip