Comunicat de presă
Târgu Mureș, 13.02.2023
Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112 la Târgu Mureș
În luna martie 2001 în Municipiul Târgu Mureș lua naștere primul Dispecerat Integrat de Urgență din România, în vechea clădire a Romtelecom – un program pilot inițiat de SMURD și Primăria Târgu Mureș, finanțat prin Programul REMSEY al Guvernului Elvețian, modelul de lucru fiind inspirat din țările UE, în special țările nordice Finlanda și Suedia, care ulterior a fost dezvoltat cu partea finlandeză.
Pentru a putea fi funcțional, încă din vara anului 2000 a fost început ciclul de pregătire intensivă a operatorilor de urgență ce includea: 15 operatori angajați ai Primăriei Târgu Mureș, 5 angajați ai Inspectoratului de Jandarmi Județean Mureș, precum și medicii coordonatori ai SMURD și Serviciului de Ambulanță Județean Mureș.
În anul 2005, odată cu numirea Serviciului de Telecomunicații Speciale ca administrator al Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) și având în vedere faptul că, la Târgu Mureș funcționa deja un Dispecerat Integrat de Urgență, împreună cu Primăria Târgu Mureș, STS a continuat acest proiect în vederea perfecționării sistemului de dispecerizare prin preluarea, analiza și dispecerizarea cazurilor de urgență, monitorizarea intersecțiilor, monitorizarea prin GPS a echipajelor de urgență ale SMURD, SAJ, ISU, Jandarmerie, Poliție Locală.
În anul 2007 s-a început noul proiect de dispecerat integrat, care a presupus o nouă clădire dedicată exclusiv Dispeceratului Integrat de Urgență 112 (vechea locație devenind improprie din punct de vedere tehnic și locativ), cu sprijinul Consiliului Județean Mureș care a concesionat terenul aferent construcției pe o perioadă de 99 de ani, contribuind totodată și la salarizarea unei părți din operatorii Dispeceratului 112. Scopul acestui dispecerat era reprezentat de întrunirea personalului specializat din cadrul tuturor serviciilor de urgență, respectiv: Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Horea” al județului Mureș+SMURD, Serviciul de Ambulanță Județean Mureș, Inspectoratul de Jandarmi Județean Mureș, Poliția Locală, operatori din partea Primăriei Târgu Mureș și ai Serviciului de Telecomunicații Speciale. Prin intermediul acestui nou model de dispecerizare, precum și prin prezența tuturor agențiilor (servicii de urgență) în cadrul aceluiași dispecerat, s-a urmărit reducerea timpului de reacție a echipajelor de urgență, precum și integrarea, nu doar la nivel tehnic ci și uman, a tuturor componentelor necesare preluării, înregistrării, stocării și transmiterii apelurile de urgență 112, respectiv alertarea forțelor de urgență (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont, Poliția Locală Târgu Mureș).
Dispeceratul Integrat de Urgență 112 Târgu Mureș alături de Dispeceratul Integrat din București coordonează și dispecerizează elicopterele SMURD la nivel național, celui de la Târgu Mureș revenindu-i coordonarea elicopterului SMURD Mureș, Arad, Jibou, Brașov și Caraș Severin.
Prin intermediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș, în ultimii ani, în cadrul Dispeceratului Integrat de Urgență 112 au fost efectuate o serie de investiții, respectiv:
- achiziția unui nou ecran video-wall pentru urmărirea în timp real, precum și gestionarea integrată a serviciilor de urgență și protecție civilă, investiție ce s-a ridicat la suma de 181.201,30 lei; vechiul video-wall a fost montat și instalat în anul 2008 funcționând non-stop, 24h/24h de la data instalării acestuia, fiind depășită durata de viață recomandată de către producător;
- înlocuirea sistemului UPS în vederea asigurării continuității serviciilor de dispecerat integrat, investiție ce se ridică la suma de 71.628,04 lei; acest sistem protejează calculatoarele și echipamentele de telecomunicații, care ar putea să se deterioreze sau să determine pierderea datelor atunci când există o cădere de tensiune, asigurând în permanență alimentarea direct din acumulatori;
- înlocuirea centralei termice, a corpurilor de iluminat, renovarea sălii principale (mobilier nou de birou, înlocuire mochetă cu tarchet, aparate de aer condiționat) și a scărilor exterioare aferente, toate în valoarea de 168.319 lei.
De asemenea, Serviciul de Telecomunicații Speciale prin intermediul proiectului „Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență” a contribuit la reînnoirea sistemelor hardware deținute de Dispecerat (calculatoare, monitoare, servere, servicii de telefonie, comunicații și radio, rețele IT, etc.), urmând ca în perioada imediat următoare, să introducă noul soft de preluare a apelurilor de urgență 112. Acesta va permite reducerea timpului de aşteptare până la preluarea apelurilor de urgenţă, intervenţii mai rapide și mai eficiente prin îmbunătăţirea preciziei de localizare a urgenţei și o colaborare mai eficientă între instituţiile publice, posibilitatea recepționării și atașării unor date suplimentare pe durata apelului de urgență (video, imagini), conservarea și îmbunătățirea tuturor facilităților actuale și tratarea apelurilor provenite de la persoane cu dizabilități.
Potrivit datelor furnizate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, administratorul sistemului național unic pentru apeluri de urgență 112, la nivelul Dispeceratului Integrat de Urgență 112 în cursul anului 2022, din totalul de 493.134 apeluri recepționate de către Dispeceratul Integrat de Urgență 112, 137.255 de apeluri au fost apeluri reale iar 189.836 au fost apeluri non-urgențe (în categoria apelurilor non-urgențe intră alarme false, apeluri injurioase, apeluri silențioase, greșeli de apelare, solicitări de informații din partea apelanților); pentru ISU-SMURD au fost preluate un număr de 24.386 de apeluri, pentru Serviciul de Ambulanță Județean Mureș: un număr de 103.570 de apeluri, pentru Inspectoratul de Poliție Județean Mureș: un număr de 34.327 de apeluri, pentru Inspectoratul de Jandarmi Județean Mureș: un număr de 2776 apeluri iar pentru alte agenții: un număr de 984 apeluri.
La Târgu Mureș, zilnic, 35 de operatori specializați, din cadrul tuturor agențiile de urgență, oameni ai 112, prin munca lor gestionează intervențiile în situații de urgență. Ei sunt primii care răspund apelurilor, fiind mereu la celălalt capăt al firului şi, zi de zi, prin implicarea lor, pot salva o viaţă, o proprietate sau mediul.
Ne exprimăm recunoștința tuturor celor care stau în spatele acestui număr, pentru munca depusă și pentru viețile salvate! În situațiile de urgență, fiecare secundă contează!
Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș