Generalități
- Crează condiţii de acces pentru toate tipurile de servicii corespunzătoare nevoilor individuale ale persoanelor cu dizabilități;
- Asigură drepturile legale ale persoanelor cu handicap de care este direct responsabil și urmărește respectarea drepturilor persoanelor cu handicap la nivelul unității administrativ-teritoriale;
- Identifică nevoile sociale, individuale și familiale pentru persoanele încadrate în grad de handicap grav cu indemnizație de însoțitor;
- Răspunde de consilierea şi informarea persoanelor cu handicap și/sau aparţinătorilor acestora, care se vor adresa compartimentului, personal sau telefonic în vederea soluţionării problemelor;
- Asigură drepturile legale ale persoanelor cu handicap grav (beneficiarilor de idemnizație de însoțitor) de care este direct responsabil și urmărește respectarea drepturilor.
Compartimentul Evidență Indemnizații din cadrul Serviciului Protecție Specială are rolul de a ține evidența privind acordarea indemnizațiilor lunare, pentru persoanele încadrate în grad de handicap grav cu asistent personal sau reprezentanților legali ai acestora conform art. 42 alin. (4) și art. 43 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, republicată.
Conform prevederilor art. 42, alin. (4) din Legea nr. 448/2006 republicată, cu modificările și completările ulterioare, „părinții sau, după caz, reprezentanții legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulții cu handicap grav ori reprezentanții legali ai acestora, cu excepția celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal și primirea unei indemnizații lunare”.
Opțiunea se exprimă prin cerere adresată în scris Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și devine valabilă numai pe baza acordului exprimat în scris al acestora.
Pot solicita indemnizația lunară: persoanele cu handicap/reprezentanții legali ai acestora, care au domiciliul sau reședința în Târgu Mureș. Se poate solicita indemnizația de însoțitor și pentru persoanele cu handicap grav, internate într-un centru rezidențial de îngrijire și recuperare privat sau public/privat.
Indemnizația lunară se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului, conform prevederilor legale în vigoare.
Plata indemnizaţiei lunare se face pe perioada valabilităţii certificatului de încadrare în gradul grav de handicap a minorului, emis în baza Hotărârii Comisiei Pentru Protecţia Copilului/a certificatului de încadrare în gradul grav de handicap al Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap. Aceasta se poate solicita prin mandat poștal sau cont bancar.
Solicitantul: persoana cu handicap/reprezentantul legal/altă persoană, va semna o declarație în care își asumă obligația să anunțe Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș, în termen de maximum 48 de ore, orice modificare survenită de natură să influențeze acordarea dreptului. (Formular 02.)
Acte necesare
În vederea acordării indemnizației lunare, persoanele îndreptățite vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș sau prin e-mail următoarele documente:
Acte necesare pentru acordarea indemnizației lunare pentru reprezentanții legali al minorilor
– Comunicare privind acordul DGASPC Mureș;
– Copie după Certificatul și Hotărârea privind încadrarea în grad de handicap grav, eliberat de Comisia pentru Protecția Copilului;
– Copie după certificatul de naștere/cartea de identitate a minorului cu handicap;
– Copie de pe buletinul/cartea de identitate a părintelui/reprezentatului legal și a membrilor de familie;
– Copii după acte medicale privind diagnosticul minorului cu handicap;
– Acte doveditoare privind veniturile;
– Extras de cont.
Acte necesare pentru acordarea indemnizației lunare pentru reprezentanții legali ai adulților cu handicap
– Cerere pentru acordarea indemnizației lunare pentru reprezentanții legali ai adulților cu handicap (Formular cerere 04.);
– Comunicare privind acordul DGASPC Mureș;
– Copie după Certificatul de încadrare în grad de handicap grav, eliberat de Comisia de Evaluare a persoanelor Adulte cu Handicap;
– Copie după Dispoziția de curatelă/Sentința Judecătorească pentru numire de tutore;
– Copie după buletinul/cartea de identitate a persoanei cu handicap;
– Copie după buletinul/cartea de identitate a reprezentatului legal și a membrilor de familie;
– Copii după acte medicale privind diagnosticul persoanei cu handicap;
– Acte doveditoare privind veniturile;
– Adeverință privind internarea persoanei cu handicap într-un centru rezidențial de îngrijire și recuperare privat sau public/privat (dacă este cazul);
– Extras de cont.
Acte necesare pentru acordarea indemnizației lunare pentru adulți
– Cerere pentru acordarea indemnizației lunare pentru adulți (Formular cerere 05.);
– Comunicare privind acordul DGASPC Mureș;
– Copie după Certificatul de încadrare în grad de handicap grav, eliberat de Comisia de Evaluare a persoanelor Adulte cu Handicap;
– Copie de pe buletinul/cartea de identitate al persoanei cu handicap;
– Copie de pe buletinul/cartea de identitate a membrilor de familie;
– Copii după acte medicale privind diagnosticul persoanei cu handicap grav;
– Acte doveditoare privind veniturile;
– Adeverință privind internarea persoanei cu handicap într-un centru public rezidențial (dacă este cazul);
– Extras de cont.
Prelungirea dreptului la indemnizație lunară
Persoanele îndreptățite vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș sau prin e-mail următoarele documente:
– Cerere pentru prelungirea dreptului la indemnizație lunară (Formular cerere 06.)
– Copie după Certificatul și Hotărârea privind încadrarea în grad de handicap grav, eliberat de Comisia pentru Protecția Copilului / Copie după Certificatul de încadrare în grad de handicap grav, eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap.
Schimbarea reședinței sau domiciliului persoanei cu handicap/ reprezentantului legal, internarea persoanei cu handicap într-un centru rezidențial de îngrijire și recuperare privat sau public/privat, sau alte motive
Solicitanții vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș sau prin e-mail:
– Cerere (Formular cerere 07.);
– Copie după cartea de identitate a persoanei cu handicap/reprezentantul legal (dacă este cazul);
– Adeverință cu data internării în centru.
Solicitarea plății indemnizației lunare prin cont bancar
Persoana cu handicap/reprezentanții legali, vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș sau prin e-mail:
– Cerere pentru plata indemnizației lunare prin cont bancar (Formular cerere 08.);
– Copie după extrasul de cont aL persoanei cu handicap/reprezentantului legal.
Puteți trimite formularul/cererea tip completat și semnat folosind formularul de mai jos împreună cu documentele necesare.
Completare și trimitere formular tip
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 02. declaratie privind anuntarea schimbărilor şi asistenţă
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 03. Cerere privind acordarea indemnizatiei lunare pentru minori cu handicap grav
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 04. Cerere privind acordarea indemnizatiei lunare persoanei cu handicap grav cu reprezentant
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 05. Cerere privind acordarea indemnizatiei lunare pentru persoanele adulte cu handicap
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 06. Cerere privind prelungirea indemnizatiei de insotitor
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 07. Cerere privind anunțarea unori schimbări din diverse motive
Formular tip:
Descarcă Formular cerere 08. Cerere virarea indemnizatiei lunare in cont bancar