Subiecte de interes
Biroul pentru protecția copilului și familiei
Identificarea și soluționarea problemelor comunității în domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor singure este asigurată de către Biroul pentru protecţia copilului și familiei din cadrul Serviciului de Protecţie Specială.
Principalele atribuții și competențe
- Monitorizează şi analizează situaţia copiilor din unitatea administrativ-teritorială, precum şi modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurând centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante, în baza unei fişe de monitorizare aprobate prin ordin al ministrului muncii şi justiţiei sociale;
- Sprijină accesul în instituţii de asistenţă socială destinate copilului sau mamei şi copilului şi evaluează modul în care sunt respectate drepturile acestora;
- Realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa;
- Identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
- Asigură consilierea şi informarea familiilor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- Asigură şi monitorizează aplicarea măsurilor de prevenire şi combatere a consumului de alcool şi droguri, de prevenire şi combatere a violenţei domestice, precum şi a comportamentului delincvent;
- Vizitează periodic la domiciliu familiile şi copiii care beneficiază de servicii şi beneficii şi urmăreşte modul de utilizare a beneficiilor, precum şi familiile care au în îngrijire copii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate;
- Urmăreşte evoluţia dezvoltării copilului şi modul în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa;
- Colaborează cu Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în domeniul protecţiei copilului şi îi transmite acesteia toate datele şi informaţiile solicitate din acest domeniu;
- Urmăreşte punerea în aplicare a hotărârilor comisiei pentru protecţia copilului/instanţei de tutelă referitoare la prestarea de către părinţii apţi de muncă a acţiunilor sau lucrărilor de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecţie specială.
- Asigură identificarea copiilor şi a familiilor care se află într-o situație de dificultate abandon, violența în familie, abuz, absenteism/abandon școlar, comportament deviant, )
- Asigură evaluarea situațiilor care impun acordarea de servicii şi/sau prestații;
- Asigură întocmirea planului de servicii pentru copiii care se află într-o situaţie de risc ca urmare a completării fişei de indentificare a riscurilor şi a fişei de observaţie;
- Efectuează monitorizarea implementării planului de
- Asigură evaluarea situației socio-economice a familiei biologice a copilului în vederea evaluării posibilității reintegrării în familie;
- Întocmește planul de servicii şi asigură monitorizarea situației copilului conform obiectivelor cuprinse în planul de servicii, după reintegrarea copilului în
- Asigură consilierea copiilor cu absenteism şcolar, colaborarea cu şcolile în vederea prevenirii și combaterii abandonului şcolar şi a absenteismului şcolar;
- Soluţionează sesizările primite din partea angajaţilor instituţiei privind cazurile de violenţă asupra copilului, identificate de aceştia în cursul activităţii profesionale
- Asigură relaţionarea cu diverse servicii publice sau alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul protecţiei sociale,
colaborează cu diferite instituţii din municipiul Târgu Mureș şi din judeţul Mureș (Poliţia Municipiului/Judeţului Mureș, Spitalul Clinic Județean de Urgență , Spitalul de Obstetrică- Ginecologie, DGASPC Mureș, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureș, unităţi de învăţământ, CJRAE, Serviciul Autoritate Tutelară, Judecătoria Mureș, SPCLEP Mureș) şi din ţară, în vederea soluţionării cazurilor aflate în lucru sau în vederea aplicării optime a legislaţiei - Dezvoltă parteneriate în baza unor convenţii de colaborare şi colaborează cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societăţii civile, în vederea acordării şi diversificării serviciilor sociale, în funcţie de cerinţele locale, pentru persoane cu handicap, persoane vârstnice, persoane singure, copii şi familii în dificultate;
- Îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de reglementările legale în vigoare.
Biroul pentru protecţia copilului și familiei din cadrul Serviciului de Protecţie Specială, acordă o atenţie deosebită fenomenului ,,copiii străzii,,. Evaluează, monitorizează familiile cu minori care apelează la mila publicului și oferă sprijin în vederea acordării de beneficii și servicii, recomandă luarea măsurilor de protecție specială dacă se impune, luând în considerare interesul superior al copilului care prevalează deciziile care privesc minorii conform Legii nr. 272/2004 privind promovarea drepturilor copiilor.
Obiective specifice
- Istoricul de viaţă şi cel familial;
- Situaţia locuirii actuale, migraţia, zonele de petrecere a timpului etc.;
- Motivele ajungerii în stradă;
- Situaţia actelor de identitate;
- Descrierea serviciilor accesate, fie că vorbim de servicii de asistenţă socială, medicale etc,
- Descrierea familiei de origine şi a naturii relaţiilor cu aceasta;
- Descrierea nivelului de şcolarizare;
- Identificarea modalităţilor prin care aceştia câştigă banii necesari traiului zilnic;. Identificarea situaţiilor de abuz (exploatare, fizic, sexual etc.) şi a naturii relaţiei cu abuzatorul;
Descrierea consumului de substanţe (tutun, alcool, diverse tipuri de droguri) şi a stării de sănătate (diverse categorii de afecţiuni de care participanţii la studiu ştiu că suferă sau au suferit)
Servicii și beneficii acordate în baza legislației în vigoare
În cazul familiilor, copiilor şi persoanelor defavorizate afectate de acest fenomen oferim în sprijinul acestora servicii și beneficii acordate în baza legislației în vigoare :
- Centre de zi pentru copilul preșcolar/şcolar;
- Asistenţă în situaţii de abuz, neglijare, trafic şi exploatare a copilului;
- Consiliere psihologică;
- Ajutor social;
- Ajutor de urgenţă;
- Alocaţie pentru susţinerea familiei
- Găzduire şi îngrijire persoane vârstnice;
- Informare şi consiliere pentru persoanele cu dizabilităţi şi familiile acestora;
- Acordarea dreptului la asistenţă socială sub forma prestaţiilor sociale şi a facilităţilor sociale persoanelor cu handicap;
- Acordarea de ajutoare materiale, ajutoare financiare şi cantină socială din resurse bugetare/extrabugetare/sprijin ONG-uri;
- Acordarea de asistenţă persoanelor fără adăpost în vederea integrării sociale (acte identitate, certificat de încadrare în grad de handicap/invaliditate, servicii medicale, facilitarea accesului în centre sau adăposturi care să răspundă nevoilor acestora, cantină socială);
- Consiliere socială/psihologică/juridică primară;
- Consiliere în vederea integrării socio-profesionale a persoanelor marginalizate;