Informații utile
Şef Serviciu: Székely István
Adresa: str. Rozmarinului, nr. 36, 540236, Târgu Mureș, jud Mureș
Tel./Fax: 0265/253 234; 0365/422 575
E-mail: centrulsocial@tirgumures.ro
Persoană de contact: Ördög Mioara
Profil
Serviciul social „Adăpost de Noapte” – cod 8790CR-PFA-II, este un serviciu licențiat din cadrul
Direcției de Asistenţă Socială Târgu Mureş, cu sediul în Municipiul Târgu Mureş, strada
Rozmarinului, nr. 36, judeţul Mureş.
Serviciul social „Adăpost de Noapte” a fost înfiinţat prin HCL nr. 103/16.12.1997, în cadrul
Serviciul Public de Asistență Socială, reorganizat în Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș
prin HCL nr. 222/30.08.2018.
Serviciul social funcţionează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare şi de
funcţionare a serviciilor sociale, reglementat de Legea nr. 292/2011 cu modificările şi completările
ulterioare, Ordinul nr. 29 din 3 ianuarie 2019 privind aprobarea Standardelor minime de calitate
pentru acreditarea serviciilor sociale şi Hotărârea nr. 867 din 14 octombrie 2015 pentru aprobarea
Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.
Standardul minim de calitate aplicabil este cel valabil pentru serviciile sociale cu cazare pe o
perioadă nedeterminată organizate ca adăposturi de noapte.
Obiective
- Respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
- Protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală;
- Asigurarea protecţiei persoanelor beneficiare împotriva abuzului şi exploatării;
- Deschiderea către comunitate;
- Preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare/reintegrare în familie, sau, după caz, în comunitate;
- Încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
- Asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale.
Descrierea serviciilor asigurate
- Adăpost pe timpul nopții – include asigurarea condițiilor pentru găzduirea pe timpul nopții a persoanelor adulte fără adăpost;
- Igienizare şi deparazitare – include asigurarea materialelor și condițiilor corespunzătoare pentru efectuarea igienei personale;
- Consilierea socială – este acordată de către asistentul social (inspector) şi constă în oferirea de informaţii referitoare la serviciile sociale acordate, îndrumare (însoţire în caz de nevoie) la diferite instituţii pentru obţinerea unor beneficii sociale la care are dreptul conform legii, sprijin pentru refacerea actelor de identitate expirate/pierdute, etc.;
- Consilierea profesională – constă în informarea și sprijinul cu privire la modul în care pot afla despre existenţa unor locuri de muncă vacante, modul de întocmire a unui CV, modul de susţinere şi de prezentare la un interviu cu angajatorul, informare despre existenţa cursurilor de calificare şi reconversie profesională puse la dispoziţie de AJOFM Mureș sau de către alte instituţii de profil;
- Servicii medicale – constau în consiliere și sprijin pentru soluționarea problemelor de ordin medical cum ar fi: demersuri privind introducerea în sistemul național de asigurări de sănătate, înscrierea la un medic de familie, orientare și programare către instituții medicale specializate sau pentru internare în centre de îngrijire, etc.
Scop
Cazare pe timp de noapte, informare, consiliere, activităţi de inserţie/reinserţie socială şi alte
activităţi administrative pentru persoane adulte fără adăpost care au avut ultimul domiciliu stabil pe raza Municipiului Târgu Mureş şi care, în momentul solicitării serviciului social, nu își pot asigura, prin forțe proprii, niciun fel de adăpost și nu au aparţinători care i-ar putea găzdui.
Condiții de acces la servicii
Admiterea beneficiarilor în cadrul Serviciului Social „Adăpost de Noapte” se face cu respectarea unor condiţii specifice, în concordanţă cu bugetul aprobat şi cu capacitatea clădirii serviciului, după cum urmează:
- Solicitanții trebuie să depună o cerere proprie la Registratura Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș, situată pe str. Gheorghe Doja, nr. 9, parter, camera 8; sunt aduși la sediul Adăpostului de Noapte și predați pe bază de proces verbal de către Serviciul S.M.U.R.D., Poliția Municipiului Târgu Mureș sau Poliția Locală;
- Au avut ultimul domiciliu stabil în Municipiul Târgu Mureş sau provin din centre de plasament de pe raza Municipiului Târgu Mureș;
- La data solicitării asistenței nu au nici un fel de adăpost, din resurse proprii nu își pot asigura unul și nu au rude sau aparținători care i-ar putea găzdui;
- Beneficiarii trebuie să fie independenți fizic, să nu sufere de boli grave care nu permit frecventarea de comunități (în primă fază asumat prin declarație pe proprie răspundere);
- Cei care provin din alte localități (în situații de urgență), o perioada de cel mult 7 zile;
- Admiterea se stabileşte în urma evaluării inițiale (anchetă socială), la propunerea managerului de caz, printr-un act aprobat de conducerea direcției.
Condiții de încetare a serviciilor sociale
- La iniţiativa beneficiarului;
- La expirarea perioadei de asistenţă stabilită/aprobată;
- În caz de neprezentare timp de 10 zile, neanunțat;
- Comportament agresiv verbal sau fizic faţă de personal sau faţă de ceilalţi beneficiari, constatat prin acte doveditoare;
- Dezinteres sau lipsă de colaborare manifestate în procesul de inserție/reinserţie socială;
- Nerespectarea prevederilor regulamentelor.
Condițiile de refuz a accesului la servicii
- Neîndeplinirea condițiilor prevăzute de Regulamentul de organizare și funcționare al serviciului;
- Lipsa locurilor disponibile;
- Neprezentarea actelor medicale doveditoare, conform cărora solicitantul nu suferă de boli contagioase respectiv poate frecventa comunitatea.
Obligaţiile furnizorului de servicii sociale
- Să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- Să asigure păstrarea confidentialităţii, asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- Să garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- Să asigure participarea beneficiarului la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale şi să aibă rol activ în stabilirea programului de integrare/reintegrare socială;
- Să asigure participarea beneficiarilor la evaluarea serviciilor sociale primite;
- Să se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate, fără a excede cadrul stabilit de Regulamentul de organizare și funcționare;
- Să se respecte toate drepturile speciale, în situaţia în care sunt persoane cu handicap uşor;
- Să asigure igienizarea lenjeriei de pat/cazarmamentului pus la dispoziția beneficiarului (inclusiv a lenjeriei personale), conform graficului.
Obligaţiile beneficiarului
- Să furnizeze informaţii concrete şi corecte, cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
- Să participe în mod obligatoriu, la procesul de furnizare a serviciilor sociale, în scopul soluţionării situaţiei proprii. În caz contrar, beneficiarul riscă întreruperea acordării serviciilor sociale;
- Să comunice orice modificare intervenită, în legatură cu situaţia lor personală;
- Să respecte personalul angajat, agenții de pază și ceilalţi beneficiari;
- Să accepte colegii de cameră;
- Să respecte orarul zilnic al serviciilor oferite;
- Să efectueze în termen de 3 zile lucrătoare, analizele medicale (VDRL şi MRF) şi să declare sincer toate bolile de care suferă;
- Să aibă un comportament civilizat şi respectuos;
- Să nu se afle în stare de ebrietate sau sub influenţa drogurilor (solvenţilor);
- Să nu consume în incinta centrului băuturi alcoolice sau droguri;
- Să nu introducă în adăpost mobilier, aparaturi electrocasnice, obiecte sau substanţe periculoase;
- Să respecte programul administrativ de funcţionare şi planificare a activităţilor;
- Să nu distrugă şi să nu sustragă bunurile din inventarul adăpostului;
- Să fumeze doar în locul special amenajat;
- Să păstreze ordinea, curăţenia din adăpost și să folosească bunurile puse la dispoziție conform destinației lor;
- Să participe la efectuarea curăţeniei conform planificării (în incinta și în exteriorul clădirii), în cameră şi în spaţiile comune (holuri, spălătoare/duşuri, toalete, etc.);
- Să respecte programul de igienă personală, stabilit de personalul din cadrul adăpostului;
- Să păstreze liniştea;
- Sunt interzise relaţiile sexuale în adăpost, de asemenea este interzis accesul bărbaţilor în camerele femeilor şi al femeilor în camerele bărbaţilor.
Legislaţie
Reglementări internaționale:
- Regulamentul U.E. nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice, în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul General privind Protecţia Datelor) precum și a Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679.
Legislaţie primară:
- O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
- Legea asistenţei sociale nr. 292/2011;
- Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
- Ordinul nr. 29 din 2019, emis de M.M.S.S., privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate.
Legislaţie secundară:
- HCL nr. 154 din 30 iulie 2020 privind aprobarea modificării și completării Regulamentului de Organizare și Funcționare și a Organigramei Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș.
Puteți trimite formularul/cererea tip completat și semnat folosind formularul de mai jos împreună cu documentele necesare.
Completare și trimitere formular tip
Formular tip:
Descarcă Formular Cerere azil de noapte
Formular tip:
Descarcă Formular Acord prelucrarea datelor personale