Legislație
- O.U.G. nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă cu modificările şi completările ulterioare;
- O.U.G. nr. 126/2003 privind asistenţa de urgenţă acordată cu elicopterele achiziţionate de Ministerul Sănătăţii şi repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni şi Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, cu modificările şi completările ulterioare Legii nr. 95/2006 privind reforma în sănătate, republicată cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii publice şi ministrul administraţiei şi internelor nr. 1092/1500/2006 privind stabilirea competenţelor şi atribuţiilor echipajelor publice de intervenţie de diferite niveluri în faza prespitalicească;
- HCL nr. 87 din 25 mai 2000 privind înființarea Serviciului public pentru deservirea Dispeceratului centralizat de coordonare a activităților organelor de Poliție, Salvare, SMURD, Pompieri, Jandarmi și a Gardienilor Publici.
Descrierea activității
Dispeceratul Integrat de Urgență DIU 112 a fost înființat în anul 2000 în baza Hotărârii Consiliului Local nr. 87 din 25 mai 2000 și funcționează în cadrul Direcției de Asistență Socială Târgu Mureș, ca serviciu integrat de preluare și gestionare a apelurilor de urgență la nivel județean și regional (din punct de vedere a gestionării elicopterului SMURD).
Obiectivul Dispeceratului Integrat de Urgență DIU 112
Constă în preluarea și gestionarea apelurilor și situațiilor complexe de urgență, prin asigurarea următoarelor activități:
- Primește şi înregistrează automat apelurile de urgenţă comunicate prin numărul unic de urgenţă 112;
- Confirmă şi localizează pe cât posibil apelurile primite;
- Alertează de îndată structura/personalul de intervenţie aparţinând agenţiilor integrate sau direcţionează şi transmit operativ apelurile de urgenţă la dispeceratele de urgenţă cu activitate în afara dispeceratului integrat de urgenţă, precum şi la autorităţile competente, în funcţie de natura evenimentelor şi de consecinţele acestora, pe baza unui index al incidentelor stabilit de toate structurile specializate în soluţionarea urgenţelor;
- Transmite imediat, în cazul producerii dezastrelor, în urma prelucrării apelurilor, datelor şi informaţiile primite la Secretariatul tehnic permanent de pe lângă Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă;
- Primeşte şi înregistrează datele şi informaţiile privind evoluţia evenimentelor şi a intervenţiilor;
- Recepţionează apelurile de urgenţă şi în limbile minorităţilor naţionale şi, după caz, în alte limbi de circulaţie internaţională;
- Asigură şi menţine permanent legătura cu resursele dislocate la locul evenimentului sau cu structurile din care provin acestea;
- Asigură monitorizarea şi coordonarea activităţii autospecialelor de intervenţie de urgenţă care sunt dotate cu sisteme de localizare prin GPS şi urmărire prin satelit;
- Primesc apeluri de la persoane cu dizabilităţi, prin intermediul terminalelor telematice utilizate în reţelele publice, în limite tehnic fezabile;
- Asigură interfaţarea cu centre de expertiză şi coordonare la distanţă.
Scopul Dispeceratului Integrat de Urgență DIU 112
- Recepționarea și gestionarea apelurilor de urgență 112;
- Alertarea echipajelor de urgență aparținând ISU-SMURD, SAJ, IPJ, IJJ, Poliție Locală;
- Alertarea elicopterelor SMURD Mureș, SMURD Arad, SMURD Jibou;
- Reducerea timpului de reacție a echipajelor care urmează să intervină la cazurile de urgență;
- Centru de întrunire pentru Centrul Județean de Conducere și Coordonare a Intervenției CJCCI în situațiile complexe de urgență;
- Centru de coordonare a echipajelor SMURD de neonatologie.